Undeva... candva...

duminică, septembrie 7

Esti mandru ca esti roman ? De ce mi-a trecut.. varianta extinsa si exemplificata

Am crescut ca orice copil normal al perioadei '80-'90. Intr-o scola fara manuale alternative care sa te bulverseze, cu o istorie si o geografie pe care o invatam de dragul profesorilor. Acei profesori care te faceau sa te simti mandru ca esti roman.. toti ne aducem aminte.. formele de relief multiple, bogatia campiilor, maretia muntilor, unica si mirifica Delta a Dunarii... Dacia.. Burebista.. podul lui Apolodor din Damasc.. Sarmisegetuza.. Stefan cel Mare.. Mihai Viteazul.. Horia Closca si Crisan... si cate altele. Clasic atunci si inca in prezent, tot ce asimilezi in sistemul de invatamant romanesc ( poate se va gasi un ministru adevarat care sa faca o reforma adevarata! ) nu-ti foloseste in mod curent si clasezi informatia pentru cand vei avea nevoie de ea.. daca vei avea! Asa si cu mine, in ceea ce priveste Romania. Absolventul standard, cu niste cunostinte pe masura : avem tot ce ne trebuie noi ca tara.. si o populatie pe masura.. ba chiar mai mult decat alti vecini de hotare ( nu pot sa ma plang, toate lectile din manuale erau fixate de parintii mei cu vacante prin tara... aici a stat inchis Closca... aici e pasul Tihuta...) Deci cunostinte temeinice! Si astfel, o lunga perioada de timp am crezut in ceea ce stiam si am invatat. Era si normal, nu-i asa? Doar asa invatasem la scoala! Fii mandru ca esti roman! Era definitie!

De curand, in media mea existenta :))), am inceput sa ma plimb prin Europa. Astfel incat a aparut si posibilitatea de a compara ceea ce am invatat "din carti" cu ceea ce exista de sute, chiar mii de ani pe pamantul asta, in afara granitelor romanesti..
Si, cu mare surprindere la incept, dupa care devenind ceva firesc, am constatat ca acele cunostinte asimilate in scoala erau reale dar prelucrate intr-un astfel de mod incat sa scoata nationalismul in fata, sa-l induca in constiinta noastra de mici. Sa avem o imagine falsa fata de realitate dar in care sa credem si sa o promovam. Nu e nimic de condamnat as spune, asa erau cerintele, rezultatele au fost pe masura. Deci sistemul a functionat corect si complet.
Sa revin la prezent.
Deci, m-am trezit! Mi-a trecut!! Pe masura ce faceam comparatie intre Romania si alte state europene mi-a disparut subit mandria! Era si firesc. Atunci cand scoti o informatie din context si o prezinti ca atare ai senzatia ca e completa si corecta. In momentul in care apare un sistem de referinta si mai multe modele similare, in mod automat ele se clasifica in functie de repere. Si capata noi aprecieri, comparative. Si subiective, evident, in functie de cel care stabileste valorile sistemului de referinta.
Astfel incat Romania, roman, romanesc, romaneste a scazut in ochii mei direct proportional cu aprecierea pentru celelalte natii care, au dovedit ca se poate ( orice ) cu mult inaintea noastra. Avem un decalaj fata de restul Europei de cel putin 100 ani, nu de 20! Pe care nu-l vom recupera niciodata. Nu-i vom ajunge din urma. Nu avem cu cine. Nu stim de ce. Nu vedem. Nu intelegem. Nu putem. Nu stim sa previzionam, sa ne facem planuri. Cand noi otraveam fantanile ( ca stategie de aparare ) ei aveau fortificatii, sisteme de alimnatare cu apa si canalizare( care sunt functionale si azi! ). Cand noi aram cu plugul pamanturile ei aveam sisteme relativ automate - rudimentare e drept- de pedepsa !!!!!!( sisteme de roti si scripeti, combinate cu tepe si alte orori !!!!! ). De maretia constructiilor de la 1200-1300 incoace nu mai e cazul sa va povestesc pentru ca sunt prezentate in mai toate reportajele turistice..
Cladiri frumoase care nu te agreseaza vizual, strazi late si aerisite, parcuri mari si curate, trotuare neaglomerate, parcari libere -au construit mult in subteran, amabilitate, politete, totul este lejer si aerisit, sunt relaxati si zambitori- fara acea apasare care luceste in ochii romanilor pentru acumularea zilnica sau alte probleme curente..s.a Si, ceea ce completeaza acest tablou am remarcat eu, este grija fata de comunitate. Nu am reusit sa inteleg sistemul administrativ dar el se simte in orice misca. La noi, nu reusesti sa aduni o asociatie de proprietari sa aiba coerenta, nu o intreaga comunitate!
Cam asta ar fi pe scurt. Sunt multe si parca nici nu-mi doresc sa le constientizez pe toate.. sa-mi mai ramana ceva din mandria de a fi raman! Poate ......... :)))) Asa sunt romanii, traiesc cu speranta.. Iar ceilalti cu obiective pe termen scurt, mediu si lung!

Si, ca sa intelegeti ceva mai bine, exemplific:












Niciun comentariu: