Undeva... candva...

duminică, septembrie 7

Despre asertivitate

Informatia Szerenei m-a "luminat". Cu totii avem senzatia ca stim sau recunoastem cate ceva din meseria altuia insa, atunci cand informatia despre care tu ai o idee vaga iti este prezentata de un profesionist, te lamuresti si iti faci ordine in "sertarul" in care existau amestecate niste cunostinte alandala sau niste stari prin care treci si care, pe moment, nu le poti defini sau recunoaste. Si pe care, in mod firesc, iti doresti sa le intelegi. Pentru ca esti implicat in ele. In acest mod am descoperit recent ASERTIVITATEA.

Asertivitatea, ne explica Szerena, este un mod corect (fata de tine si de ceilalti) de a comunica, de a spune ce ai pe suflet. Si implicit include o lista de “drepturi”, numite drepturile asertive:

1.Am dreptul sa decid care sunt scopurile şi prioritatile mele

2.Am dreptul sa am valori, convingeri, opinii proprii

3.Am dreptul sa nu justific viata mea

4.Am dreptul sa spun celorlalti cum sa se comporte cu mine

5.Am dreptul sa ma exprim fara sa-l ranesc pe celalalt

6.Am dreptul sa spun NU sau NU STIU sau NU INTELEG sau NU MA INTERESEAZA

7.Am dreptul sa cer informatii si ajutor

8.Am dreptul sa fac greseli, sa ma ma razgandesc

9.Am dreptul sa fiu acceptat asa cum sunt

10.Am dreptul uneori la performante mai scazute decat potentialul meu

11.Am dreptul la relatii de prietenie cu persoane cu care ma simt okey

12.Am dreptul sa imi schimb prietenii

13.Am dreptul sa ma schimb, sa ma dezvolt in viata aşa cum imi doresc


Multumesc Szerena

http://blog.szerena.eu

Niciun comentariu: